zondag 2 maart 2008

De kaarten van tante Thé I


Jarenlang hield ik een kaartencorrespondentie met tante The. Als we een museum of tentoonstelling bezochten stuurden we elkaar een kaartje. Na haar dood erfde ik mijn gestuurde kaarten weer terug. Ze had ze in één grote doos bewaard. Ook ik had al haar kaarten nog. Daarnaast kreeg ik nog een hele stapel kaarten die ze tijdens haar bezoeken voor zich zelf had gekocht. Voor onze correspondentie zoek ik nog steeds een mooie doos. Haar collectiekaarten hangt bij mij in een doosje aan de muur. In een wisseldoos.

Nu staan er twee kaarten vooraan van twee schilderijen met daarop dezelfde vrouw. Eén is geschilderd door Van Gogh, de ander door Gauguin. De stevige patrone met rossig opgestoken haar zit op een stoel met beide handen op haar schoot.
Gauguin is het makkelijkst herkenbaar. Hij maakt van vormen grote kleurvlakken met het typische okergeel en olijfgroen naast elkaar. Ook een beetje paars en rood herken ik uit andere schilderijen. Haar gezicht wordt mooi uitgelicht. Bij Van Gogh is ze wat meer in zich zelf gericht en minder van dichtbij geschilderd. Ook hij gebruikt kleurencombinaties die hij vaker inzette: het groen van haar rok tegenover de rode achtergrond. Contrastrijker kan het niet.

Dezelfde vrouw door twee verschillende schilders geportretteerd. Dan kan het haast niet anders dat ze aan dit werk begonnen, toen Gauguin bij zijn vriend in Arles op bezoek kwam.
De dame is Madame Roulin, de vrouw van de postbode en het echtpaar woonde in dezelfde straat als Van Gogh. Van Gogh heeft haar meerdere malen geschilderd en ze staat bekend als La Berceuse. Beiden schilderijen hangen trouwens in de VS: Gauguin in Chicago en van Van Gogh in Saint Louis.

Een versie die in het Van Gogh Museum hangt.

Geen opmerkingen: