zondag 3 maart 2013

Pinterest in opmars


Lang was het sociale medium Pinterest uitsluitend iets voor vrouwen. Leuk een plaatje pinnen over fashion, over een hippe plek of over food. Hierin begint nu in hoog tempo verandering in te komen. Nemen de marketing/communicatiemensen Pinterest over en zorgen zij dat het mainstream wordt?

Pinterest
Wat is Pinterest nu eigenlijk? Pinterest is een van huis uit Amerikaanse community waarbij het om het visuele, om plaatjes gaat. Je kunt verzamelkastjes maken over je eigen voorkeuren en in elk kastje –bord genoemd- daarin plaatjes verzamelen.

Je kunt plaatjes uploaden, maar ook overnemen=repinnen van anderen binnen Pinterest. Bij elk plaatje kun je een beschrijving plaatsen. Een plaatje van iemand anders kun je ‘liken’, maar ook een reactie toevoegen. Het grote voordeel van Pinterest is dat het blijvend is, het kan zo echt jouw verzamelsite worden.

Pinterest voor marketing/communicatiemensen
Ik zie steeds meer pins van marketingmensen. Ze verzamelen niet alleen plaatjes, maar ook teksten en quotes. Daarnaast is er zo ie zo een opmars van infographics en die kun je ook weer mooi op Pinterest verzamelen. Mooie voorbeelden zijn:
http://pinterest.com/ableijs/marketing-3-0
http://pinterest.com/lorenzosendar/social-business/

Pinterest als portfolio
Ik heb Pinterest ook ingezet om mijn portfolio te laten zien. Handig voor toekomstige opdrachtgevers en leuk voor mezelf. Zo wordt het toch maar mooi inzichtelijk wat je hebt gedaan. Bovendien trekt een plaatje meer aandacht dan een tekstuele beschrijving. In discussies op Linkedin kwam ik mooie voorbeelden tegen van hoe men Pinterest inzette om aan nieuw werk te komen:
http://pinterest.com/wandacatsman/wanda-2-0-ikzoekwerk/
http://pinterest.com/lorenzosendar/mijn-loopbaan/
http://pinterest.com/dennisfiorenza/cv-2-0/
en mijn eigen portfolio
Co-creatie
Op Pinterest kun je samen met anderen een verzameling maken, aan een bord werken. Nodig anderen uit om mee te pinnen en je zult zien dat jouw bord hierdoor meer wordt gezien. Je bord wordt hierdoor actiever, meer dan dat je dit in je eentje voor elkaar krijgt. Een sneeuwbaleffect. Ik zag het gebeuren bij het bord Groene Hart. Toen anderen meegingen pinnen groeide het explosief: Verder kun je natuurlijk vragen anderen jouw pins te repinnen en hun eigen favoriete bord samen te stellen en prijsvragen hierom heen te organiseren.

Kortom ik denk dat de mogelijkheden hiervan nog maar in de kinderschoenen staan en dat Pinterest in rap tempo gaat groeien.

Geen opmerkingen: