donderdag 28 maart 2013

Crowdfunden in praktijk



Een funder en een donateur in gesprek over crowdfunden

Wat is er gefund?

Carola van der Heijden is als hoofdredacteur betrokken bij Ketel platform, een crossmediaal platform over beeldende kunst gericht op Amsterdam. Ketel platform wil zich onderscheiden door een frisse aanpak en een crossmediale manier van werken met een website, sociale media, online video en een app. Voor financiering van deze kunst-app zocht Ketel samenwerking met SellanApp, een crowdfunding-platform voor mobiele applicaties. Daar stond deze kunst-app dertig dagen online.

Irmgard Bomers is een van de donateurs en initiatiefnemer van WIN (werken in netwerken), een nieuwe, ondernemende manier van werken met een grotere kans op inkomsten én werkplezier. Crowdfunding past daarbij. De mensen achter het Ketel platform maken deel uit van haar netwerk en als cultuurliefhebber staat ze sympathiek tegenover het idee van een kunst-app.

Het resultaat?
Er is bijna € 1600,- voor de app binnengehaald. Helaas onvoldoende voor het realiseren van de kunst-app., omdat deze nogal complex is. Sellananapp werkt helaas niet met einddoelen en dat maakt het lastiger om je doel transparant te maken. Internationale ontwikkelaars kijken mee welke app ze eventueel willen maken en bekijken dan of ze een match willen aangaan. Bij Ketel is dit dus onvoldoende gelukt. Wat leren we hiervan?

Het filmpje

Carola: Bij crowdfunden hoort een filmpje waarin je persoonlijk het product toelicht. Ons filmpje is op vrijwillige basis, met geen enkele stuiver budget, gemaakt door vijftien jonge mensen inclusief alle animaties. Heel bijzonder. Maar wellicht werd het filmpje iets te mooi en heeft het zijn doel voorbij gestreefd. Te clean? Te weinig persoonlijk?

Irmgard: Ik vond het filmpje inspirerend. Wellicht had je het nog iets persoonlijker kunnen maken door de naam van de makers te vermelden en het feit dat zij belangeloos hebben meegewerkt.


De eerste keer

Carola: Voor mij was het de eerste keer crowdfunding in de praktijk. Ik had me wel in crowdfunden verdiept door bijvoorbeeld het lezen van het boek “Succesvol projecten financieren via crowdfunding” van Jaap Burgstra of het volgen van een leuke crowdfundingworkshop van Douw & Koren.
Mijn leerervaring is dat het eigenlijk niet zoveel verschilt van de klassieke marketing of pr. Het is van groot belang je pr te faseren en steeds een actie achter de hand te hebben, zodat je verder kan als het ene nog onvoldoende oplevert. Plus het blijft de hele periode hard werken! Het was leuk geweest als we aan het eind nog ergens live te zien waren, zodat je alle Ketelaars had kunnen ontmoeten. Online moet je -vermoed ik- offline aanvullen.

Irmgard: Voor mij was het ook de eerste ervaring met crowdfunden. Ik miste vooral  een doelbedrag. Hoeveel geld is er nodig om de Kunst-app te maken. Dat zegt voor mij nl. ook iets over de waarde van het eindproduct. Een gelegenheid om de mensen achter de Kunst-app persoonlijk te ontmoeten had voor mij zeker ook positief gewerkt voor het vertrouwen in het project.

Het proces

Carola: SellanApp werkt helaas niet met einddoelen en dat maakt het lastiger om je doel transparant te maken. Internationale ontwikkelaars kijken mee welke app ze eventueel willen maken en bekijken dan of ze een match willen aangaan. Bij Ketel is dit dus onvoldoende gelukt. Desondanks blijkt crowdfunden toch een goede manier om je organisatie en jezelf te branden. Als organisatie ben je opeens zichtbaarder voor allerlei organisaties en bedrijven. We kregen leuke reacties binnen en dat geeft ons meer bekendheid.
Daarnaast bleek het goed voor mezelf te zijn. Ik heb mijn eigen contacten weer geattendeerd op waar ik nu mee bezig ben en dat leverde positieve feedback op.

Irmgard: Via een LinkedIn-bericht werd ik op de Kunst-app geattendeerd. Prima. De keuze in bedragen met daaraan gekoppelde extra’s vond ik prettig. Ik heb vooral gekeken naar de extra’s (wat past bij mij) en daarop mijn keuze gebaseerd. Dus niet zozeer het bedrag. Dat SellanApp als platform is gebruikt was voor mij niet relevant. Wat ik jammer vind, is dat ik als donateur niet op de hoogte wordt gehouden van de voortgang/het resultaat van de Kunst-app. In plaats daarvan krijg ik wel promotiemails van SellanApp. Ik vraag mij ondertussen ook af of en zo ja van wie ik het geld terug krijg.

Toekomst/ maatschappij

Carola: Een reactie gaf me wel te denken: een collega-organisatie was al weer crowfunding-moe! Heel cultuurland gaat nu funden en als we niet oppassen worden we overspoeld met fundacties. Tegelijkertijd denk ik dat dit ook meer bij de maatschappij moet gaan horen. Mensen moeten het doodnormaal gaan vinden dat ze ook meer hun steentje moeten en kunnen bijdragen aan de maatschappij en zeker aan cultuur.  

Irmgard: Crowdfunding als middel om geld te genereren past in deze tijd, waarin mensen een grote bereidheid tonen om te investeren in projecten waar ze in geloven. Om daarmee succesvol te zijn moet je m.i. meer doen dan alleen de crowdfund actie zelf. Het hele plaatje moet kloppen; je moet jezelf blijvend  onderscheiden als (cultuur)aanbieder. Dat geldt overigens voor elk middel dat je kiest. Wat ik persoonlijk jammer vindt aan crowdfunding als middel, is dat het uitgaat van het idee dat je eerst geld nodig hebt om iets te kunnen doen. Dat is een ouderwetse gedachte. Door te leren werken in netwerken ontdek je dat er ook andere wegen zijn, omdat we leven in een maatschappij met een overvloed aan –gratis- kennis en tijd. Het gratis filmpje is hier een mooi voorbeeld van.

Info over de kunst-app

De (toekomstige) kunstliefhebber gebruikt de mogelijkheden van zijn smartphone om zich te oriënteren op zijn omgeving. Hij kan zich ook oriënteren op het kunstaanbod om zich heen. De functies van de app zijn: locatiegericht, gekoppeld aan de sociale media en gericht op dat wat hot & trending is.

Geen opmerkingen: