zaterdag 29 september 2012

Etsy of Dawanda?


Afgelopen tijd zijn de online platformen Etsy en Dawanda in opmars in Nederland; vanaf augustus heeft Dawanda nu ook een Nederlandse variant. Voor wie nog nooit van Etsy of Dawanda heeft gehoord; het zijn een soort marktplaatsen waar je eigen gemaakte spullen kan verkopen. Je kunt tegen weinig kosten een eigen winkeltje op een van de platformen beheren. Twee concurrenten van elkaar.

Dawanda omschrijft zich zelf met handgemaakt design van unieke ontwerpers en makers. Etsy als
he world’s handmade marketplace.

Ik zit op Etsy, maar mijn winkeltje moet ik nodig vullen. Lukt het me dit weekend weer? Het nadeel van Etsy vind ik dat het enorm groot is en dat je niet zo opvalt, toch beheren zo'n 1000 Nederlanders een winkeltje. Dawanda oogt wat kleiner: Etsy heeft 800.000 webshops, Dawanda 150.000.

DaWanda over zichzelf: "Dawanda is sinds 2006 dé online-marktplaats voor uniek handgemaakt design. DaWanda – een Afrikaanse vrouwennaam- betekent „de unieke“. Die naam slaat de spijker op de kop: liefhebbers van uniek design vinden hier meer dan twee miljoen individuele producten die direct bij de ontwerpers en/of makers kunnen worden gekocht. "

Etsy over zichzelf: "Our mission is to empower people to change the way the global economy works. We see a world in which very-very small businesses have much-much more sway in shaping the economy, local living economies are thriving everywhere, and people value authorship and provenance as much as price and convenience. We are bringing heart to commerce and making the world more fair, more sustainable, and more fun."

Etsy zit wel ingenieus in elkaar: alles wordt gedeeld via sociale media, er is een Etsy-community er zijn live Etsy-workshops en het ververst automatisch. Ik was dat even vergeten en afgelopen zomer stonden mijn producten er drie maanden op en dan vervallen ze automatisch, zodat mijn winkeltje nu leeg is.
Met Dawanda heb ik nog geen gebruikers-ervaring, maar ik vermoed dat het net zo goed werkt.









Geen opmerkingen: