donderdag 29 augustus 2013

Tips voor webshops die willen crowdfunden

Ik heb net weer een blog over crowdfunden voor de website mamamarketing geschreven:
J
e hoort en ziet het overal: crowdfunden. Is het iets voor webshophouders?

Wat is Crowdfunden

“Crowdfunding als middel om geld te genereren past in deze tijd, waarin mensen een grote bereidheid tonen om te investeren in projecten waar ze in geloven. Om daarmee succesvol te zijn moet je meer doen dan alleen de crowdfundactie zelf. Het hele plaatje moet kloppen; je moet jezelf blijvend onderscheiden als (cultuur)aanbieder. Dat geldt overigens voor elk middel dat je kiest.” Irmgard Bomers, Winrecept, funder
Crowdfunden is niet nieuw helemaal, zelfs de VOC in de zeventiende eeuw deed het, maar de vorm is eigentijds en hip. Crowdfunden gebeurt nu vooral via online-platformen met daarin een grote rol weggelegd voor de sociale media. Je kunt geld ophalen om een bepaald project te realiseren, bijvoorbeeld het maken van een cd, maar ook om een goed idee in praktijk te brengen. Als je genoeg financiën hebt, produceer je de cd en krijgen de donateurs als dank een leuke tegenprestatie. Ik ben zelf betrokken geweest bij het funden van een kunst-app viasellanapp.com en binnenkort ook bij het funden van een theaterproductie op voordekunst.nl.

Crowdfunden kan op allerlei manieren: om iets te investeren of te ontwikkelen, een project te realiseren, maar ook als pre-sale denk bijvoorbeeld aan boeken die nu alleen verschijnen bij printing on demand. Het hoeft niet altijd om grootschalige projecten te gaan of via de online-platformen te lopen. Je kunt het zelf ook initiëren.

Kleinschalig voorbeeld

Beeldend kunstenaar Nathalie Brans organiseerde een actie zonder het op een platform te zetten. Ze wilde heel graag een maand in Amerika werken en had daarvoor onvoldoende eigen middelen. Ze schakelde haar achterban in deed dit heel gefaseerd. Iedere donateur kreeg als tegenprestatie – een reward of pledge- een klein kunstwerkje. Hoe groter de gift, hoe “groter” het kunstwerk. Tijdens de werkperiode in Amerika hield ze via haar blog intensief contact met haar achterban.
vdb nathalie brans
Lees hier het hele blog 

Geen opmerkingen: