dinsdag 15 januari 2013

Pulcinella van Stravinsky




Afgelopen week woonde ik vier opera’s uitgevoerd door jonge talentvolle mensen van de Dutch National Opera Academy samen met o.a. het Residentieorkest. Twee nieuwe operaatjes en twee van Stravinsky. Twee neoklassieke operaatjes. Een komische onzin opera en dus Pulcinella. Hoe zat het ook al weer met Pulcinella

Pulcinella schreef Stravinsky in 1919 voor het beroemde Ballet Russes van Diaghilev. Het stuk is dus vrij nieuw maar klinkt oud. Dat heeft te maken dat het geïnspireerd is op het werk van Pergolesi uit de 18e eeuw.
Toch zit het stuk vol met nieuwe toevoegingen en draaiingen. Ook de stemmen zijn niet vol ingezet, zoals je bij een opera gewend bent, zij zijn slechts een van de vele instrumenten en hebben een kleinere rol.

Picasso maakte de kostuums van dit Commedia dell’arte stuk ( beide afbeeldingen zijn van hem). De hedendaagse regisseur Itamar Serussi Sahar heeft het stuk een andere draai gegeven, niet verhalend en niet zoetsappig. Het stuk werd nu uitgevoerd door drie stemmen, zes lichamen en het Residentieorkest. Hij volgt het verhaal niet, maar zet het om in bewegingen en muziek.

DNOA voert 19 en 20 januari nog de twee nieuwe operaatjes op in de Theaterschool in Amsterdam. Het eerste stuk staat dan onder muzikale leiding van MaNOj Kamps, een groot talent die nu nog studeert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en die een 10 behaalde voor zijn bachelorexamen. 

Geen opmerkingen: